BEZOEKT U DE PRAKTIJK? EEN MONDKAPJE IS PER 8/11 VERPLICHT.
Heeft u klachten? Zoals koorts, benauwdheid, verkoudheid en/of smaak- en reukverlies of bent u in contact geweest met iemand met Corona? Kom niet naar de praktijk! Een sneltest is niet geldig! Blijf thuis en laat u testen via de GGD. Maak een afspraak via coronatest.nl of bel naar 0800-1202.
Tips ter voorbereiding op het consult
Het consult: praten met de dokter
Herkent u dat? U had een afspraak gemaakt voor een bepaalde klacht, maar eigenlijk waren er meer zaken waar u het over wilde hebben. En daar bleek helaas te weinig tijd voor te zijn!
Deze tekst helpt u het gesprek met uw huisarts voor te bereiden zodat u zo goed mogelijk van de hulp van de huisarts gebruik kunt maken. Het is vooral belangrijk dat u de huisarts duidelijk kunt maken wat uw vraag is en welke hulp u verwacht.
Misschien moet u een beetje wennen aan de werkwijze in de moderne huisartsenpraktijk. De toename van het aantal hulpvragen vraagt om aanpassing van de praktijkorganisatie in vergelijking met vroeger.
Het maken van een afspraak: waar komt u voor?
Bij het maken van de afspraak vraagt de assistente waarvoor u komt. Aan de hand van uw klachten bepaalt zij de spoedeisendheid en reserveert ze voor u een bepaalde tijd. De gebruikelijke duur van een afspraak is 10 minuten, dat is genoeg voor één klacht. Hebt u meer tijd nodig voor bijvoorbeeld een gesprek of meerdere klachten, dan kunt u de assistente vragen om meer tijd. Als de drukte het toelaat kan ze 20 minuten voor u reserveren. Het kan ook voorkomen dat de assistente de klacht zelf afhandelt bijvoorbeeld met een telefonisch advies.
Het consult: wat is uw vraag?
Uw huisarts weet voor welke klacht u komt en kan zich daar zo nodig op voorbereiden. Denk van te voren na wat u over de klachten kunt vertellen. Waar hebt u precies last van? Waardoor wordt het juist erger of juist minder? Wat hebt u er zelf al aan gedaan? Is er iets anders wat er misschien mee te maken heeft? Wat denkt u zelf dat er aan de hand is? En – heel belangrijk – wat is uw vraag erover? Het kan handig zijn om van tevoren een aantal zaken even op te schrijven. Beperk u tijdens het gesprek tot de hoofdzaken, hierdoor gaat geen kostbare tijd verloren.
Misschien komt u met uitgesproken wensen naar het spreekuur. Wilt u bijvoorbeeld medicijnen of een verwijzing? Wilt u zeker weten dat er niets ernstigs aan de hand is? Of hebt u er juist behoefte aan dat de huisarts naar u luistert? Zegt u vooral tegen uw huisarts wat u van hem verwacht. Het is belangrijk voor de huisarts om te weten wat u wilt. Dit betekent niet dat de huisarts elke wens kan inwilligen. U wilt bijvoorbeeld een verwijzing, maar soms is een specialist niet diegene die u het beste kan helpen. Of u verwacht een snel werkend medicijn, terwijl de kans groot is dat uw klacht vanzelf overgaat.
Soms blijkt dat de hulpvraag te omvangrijk is voor een consult van 10 minuten of u blijkt zelfs nog een tweede of zelfs nog meer vragen te hebben. Uw huisarts zal u dan voor een vervolgconsult vragen terug te komen. Overleg met uw huisarts! Immers, een vraag die u met de deurknop in de hand gauw nog even stelt, krijgt natuurlijk niet de aandacht die hij verdient. Dit is vervelend voor u en voor de huisarts en leidt gemakkelijk tot fouten. Het consult laten uitlopen is vervelend voor de wachtende patiënten.
Na afloop van het consult: is uw vraag voldoende beantwoord?
Als u niet de hulp kreeg die u verwachtte, praat daar dan over met uw huisarts! Overleg wanneer u terug kunt komen als uw klacht niet overgaat. Maar, houd er ook rekening mee dat niet alles oplosbaar is. Boos worden of het onmogelijke eisen, helpt zeker niet. Erover praten waarschijnlijk wel! Uw huisarts zal dat zeker waarderen en het is voor u als patiënt ook veel plezieriger